|
Ergonomische werkplek
Beschrijving: een ergonomisch ingerichte werkplek zorgt voor een goede lichaamshouding. Hierbij zijn het meubilair en de hulpmiddelen aangepast aan de individuele behoeften, de lichaamsmaten en de werkzaamheden van de medewerker. De belangrijkste onderdelen van een beeldschermwerkplek zijn:
De ergonomisch ingerichte beeldschermwerkplek moet uit de volgende componenten bestaan:
- |
een ergonomische kantoorstoel (zie Ergonomische stoel en tafel); |
- |
een ergonomische werktafel (zie Ergonomische stoel en tafel); |
- |
een goed functionerend beeldscherm dat draaibaar, kantelbaar en in hoogte verstelbaar is en dat groot genoeg is om de informatie die gelijktijdig nodig is, in één keer af te beelden; |
- |
een goed functionerend (mini)toetsenbord; |
- |
een voetensteunvlak (als de medewerker dat wenst) van ten minste 30 x 40 cm groot, waarvan de hoogte en hellingshoek instelbaar zijn; |
- |
(als de medewerker met documenten werkt) een passende, instelbare documenthouder. |
Aard: technisch.
Beoogde effecten
Arbo-effect: een werkplek die kan worden aangepast aan de individuele lichaamsmaten, vermindert RSI en rugklachten.
Efficiency-effect: doordat medewerkers minder lichamelijke klachten hebben of de klachten afnemen, vallen zij minder snel uit en zijn zij productiever.
Andere voordelen: -
Mogelijke nadelen: de inrichtingskosten van een volledige beeldschermplek bedragen tussen de € 2.000 en € 3.500.
Kenmerken
Oplossing voor: alle soorten bedrijven.
Bron: Arbo-Informatieblad nr. 2, Werken met beeldschermen, Sdu-uitgevers, Den Haag.
Wet- en regelgeving: Arbobesluit artikel 5.4 en 5.12 en Arboregeling artikel 5.1.
Implementatie
Invoeringstermijn: binnen een maand.
Benodigde inspanning:
- |
Laat een ergonoom, arboadviseur of preventiemedewerker individuele voorlichting geven over de verstelmogelijkheden en het gebruik van de werkplek. |
- |
Stel de werkplek opnieuw in zodra er iets verandert (bijvoorbeeld als hij wordt gebruikt door een andere medewerker of als er nieuwe componenten zijn aangeschaft). |
- |
Roep bij vragen of klachten over de instelling van de werkplek hulp in van een deskundige. |
Tips:
- |
Als u nieuwe werkplekken inricht, doe dat dan samen met (een vertegenwoordiging van) de medewerkers. Dit geldt vooral voor de belangrijkste componenten van de werkplek, zoals stoel en werktafel. Maak wel een voorselectie op basis van ergonomische kwaliteit, zodat de medewerkers niet uit tientallen varianten hoeven kiezen. |
- |
Soms heeft een medewerker speciale hulpmiddelen nodig (een aangepaste muis, rolbal of trilmuis, tablet of pen, gesplitst toetsenbord etc.) of een aangepaste werkplek. Laat dit beoordelen door een ergonoom, arboadviseur of preventiemedewerker. Dat voorkomt de aanschaf van nutteloze en verkeerde hulpmiddelen. |
|
|