|
Ergonomische werkplek in een callcenter
Beschrijving: medewerkers van callcenters gebruiken zowel de telefoon als een beeldscherm. Het telefoneren met de klant kan geluidshinder opleveren en de kwaliteit van het werk negatief beïnvloeden. Daarom moeten werkplekken in callcenters geschikt zijn voor een combinatie van beeldschermwerk en telefoneren. U kunt dit oplossen door te zorgen voor voorzieningen als een headset en door akoestische maatregelen te treffen. Omdat de werkplek door verschillende medewerkers wordt gebruikt, moet deze ook gemakkelijk instelbaar zijn. Het is ook wenselijk dat medewerkers ruimte hebben voor het opbergen van documenten en persoonlijke spullen.
Aard: technisch.
Beoogde effecten
Arbo-effect: een werksituatie waar medewerkers in een gezonde werkhouding hun beeldschermwerk kunnen doen én goed kunnen telefoneren.
Andere voordelen: vermindering van verzuim en uitval door RSI en klachten aan rug, nek en schouders.
Mogelijke nadelen: een elektrisch verstelbare werktafel kost minstens € 800, een gemakkelijke in hoogte verstelbare monitorstandaard kost minstens € 100 en een goede headset is verkrijgbaar vanaf € 100.
Kenmerken
Oplossing voor: alle soorten bedrijven.
Specificaties:
De werkplek in het callcenter moet ergonomisch ingericht zijn. Hij kan bestaan uit de volgende componenten:
- |
een ergonomische stoel (zie Ergonomische stoel en tafel); |
- |
een ergonomische werktafel die: |
- |
groot genoeg is voor de uit te voeren werkzaamheden; |
- |
waarvan de hoogte elektrisch verstelbaar is van 62 tot 82 cm en waarvan de ingestelde hoogte in een venster zichtbaar is; |
- |
aan de voorzijde een (bijna) recht aanzitdeel heeft van ten minste 65 cm breed; |
- |
een bovenblad heeft dat licht is (maar niet wit), krasvast en mat (niet spiegelend); |
- |
onder tafel voldoende vrije beenruime biedt (ten minste 65 cm diep); |
- |
een tafelblad heeft dat, inclusief de draagconstructie aan de voorzijde, niet dikker is dan 5 cm; |
- |
een goed functionerende beeldscherm dat de medewerker gemakkelijk in hoogte kan verstellen en naar zich toe kan halen of verderaf kan plaatsen; |
- |
een headset met een microfoon en speakers, zodat de medewerker een telefoongesprek kan voeren zonder een hoorn te hoeven vasthouden; |
- |
een goed functionerend (mini)toetsenbord en een standaardmuis; |
- |
(als de medewerker dat wenst) een voetensteunvlak van ten minste 30 x 40 cm groot; hoogte en hellingshoek moeten instelbaar zijn. |
De ruimte waar de callcentermedewerker werkt, voldoet aan de volgende eisen:
- |
De ruimte is voorzien van veel geluidsabsorberende materialen op de vloer, aan de wanden en aan het plafond (bijvoorbeeld akoestische plafondtegels). |
- |
Tussen twee medewerkers zijn tot een hoogte van minimaal 105 cm geluidsabsorberende schotten aangebracht. |
- |
Elke medewerker van het callcenter heeft nabij de werkplek een opbergmogelijkheid voor documenten en persoonlijke spullen. |
- |
Voor alle werkplekken geldt een ’clean desk policy’: medewerkers mogen op de werkplek niets achterlaten. |
- |
Er is een aparte pauzeruimte buiten de werkruimte waar wordt getelefoneerd. |
Wet- en regelgeving: Arbobesluit artikel 5.4 en 5.12 en Arboregeling artikel 5.1.
Implementatie
Invoeringstermijn: binnen enkele maanden.
Benodigde inspanning: u moet de medewerkers voldoende voorlichten over de wijze waarop zij de werkplek kunnen instellen. Daarbij laat u hun (het liefst schriftelijk) weten op welke individuele hoogte zij hun tafel het beste kunnen instellen (in cijfers, bijvoorbeeld 70 cm).
Tips:
- |
Wanneer medewerkers vaak moeten opstaan van hun werkplek, is een draadloze headset aan te bevelen. |
- |
Het naleven van de gebruiksafspraken (clean desk, geen lawaai maken) is belangrijk om het werken in het callcenter goed te laten verlopen. |
- |
Medewerkers moeten aan het begin van hun werkzaamheden voldoende tijd nemen om de meubels en apparaten op de werkplek goed in te stellen. |
|
|