Ergonomische inrichting baliewerkplek (zit-zit)Beschrijving: in sommige kantoren worden klanten direct te woord gestaan aan een balie. Een speciale balievorm is de zit-zitbalie. Daarbij zitten de medewerker en de klant aan één werktafel. De klant zit meestal tegenover de medewerker, die met een computer informatie oproept of verwerkt. Een voorbeeld is een balie bij een reisbureau. De medewerker zit vaak langere tijd achtereen op dezelfde werkplek. Een zit-zitbalie moet dus ergonomisch zijn ingericht, anders kunnen er gezondheidsklachten ontstaan. Aard: technisch. Beoogde effecten Arbo-effect: werknemers kunnen op gelijke ooghoogte communiceren met de klanten en daarbij hun computer gebruiken. Efficiency-effect: bij een goed ingerichte balie kunnen de medewerkers hun beeldschermwerk blijven doen terwijl zij de klant te woord staan. Kenmerken Oplossing voor: kantoren met een zit-zitbalie. Bron: Arbo-Informatieblad nr. 51, Baliewerk, Sdu-uitgevers, Den Haag, 2008. Specificaties:
Wet- en regelgeving: Arbobesluit artikel 5.4 en 5.12 en Arboregeling artikel 5.1. Implementatie Invoeringstermijn: enkele maanden. Benodigde inspanning: laat de balie ontwerpen en bouwen door een deskundige. Tip: laat een eenvoudige proefopstelling van de balie in de praktijk uittesten voordat u hem laat bouwen. |