|
Ergonomische flexwerkplek
Beschrijving: op sommige kantoren hebben medewerkers geen vaste werkplek, maar een flexwerkplek, die ergonomisch verantwoord moet zijn. Dat betekent dat medewerkers hun werkplek telkens opnieuw moeten kunnen instellen. Het is wenselijk dat u daarmee rekening houdt bij de inrichting van flexwerkplekken en de omgeving daarvan. Over het gebruik van flexwerkplekken moet u de medewerkers voldoende voorlichten.
Aard: technisch en gedrag.
Beoogde effecten
Arbo-effect: een werksituatie waarin medewerkers in een gezonde werkhouding hun beeldschermwerk kunnen doen.
Efficiency-effect: flexwerkplekken zijn door hun hogere bezettingsgraad in het gebruik goedkoper dan gewone werkplekken.
Andere voordelen: als werknemers goed gebruikmaken van flexwerkplekken, nemen verzuim en uitval door RSI en klachten aan rug, nek en schouders af.
Mogelijke nadelen: een elektrisch verstelbare werktafel kost minstens € 800. Een gemakkelijke in hoogte verstelbare monitorstandaard kost minstens € 100.
Kenmerken
Oplossing voor: alle soorten bedrijven.
Specificaties:
De flexwerkplek moet ergonomisch zijn ingericht. Hij kan bestaan uit de volgende componenten:
- |
een ergonomische stoel (zie oplossing 8); |
- |
een ergonomische werktafel die elektrisch in hoogte verstelbaar is van 62 tot 82 cm; de ingestelde hoogte is zichtbaar in een venster (voor andere eisen zie oplossing 8 ); |
- |
een goed functionerende beeldscherm; de medewerker kan het gemakkelijk in hoogte verstellen en naar zich toe halen of verderaf plaatsen; het is ook eenvoudig op een laptopcomputer aan te sluiten; |
- |
een goed functionerend (mini)toetsenbord en een standaardmuis die beide eenvoudig op een laptopcomputer zijn aan te sluiten; |
- |
(als de medewerker dat wenst) een voetensteunvlak van ten minste 30 x 40 cm groot; hoogte en hellingshoek moeten instelbaar zijn; |
- |
(als de medewerker met documenten werkt) een A3-documenthouder, waarvan de hellingshoek eenvoudig verstelbaar is. |
Voor de ruimte waar de flexwerker werkt, gelden de volgende wensen:
- |
Elke flexwerker heeft nabij de werkplek een opbergmogelijkheid voor documenten en persoonlijke spullen; een andere mogelijkheid is dat elke flexwerker de beschikking heeft over een verrijdbare of draagbare opbergmogelijkheid (trolley of flexkoffer); |
- |
Bij elke flexwerkplek is een opbergmogelijkheid voor trollies of flexkoffers (als die worden gebruikt). |
- |
Voor alle flexplekken geldt een ’clean desk policy’: medewerkers mogen op een flexwerkplek niets achterlaten. |
- |
Medewerkers kunnen telefonisch een flexwerkplek reserveren. |
Wet- en regelgeving: Arbobesluit artikel 5.4 en 5.12 en Arboregeling artikel 5.1.
Implementatie
Invoeringstermijn: binnen enkele maanden.
Benodigde inspanning: u moet de medewerkers voldoende voorlichten over de wijze waarop zij de flexwerkplek kunnen instellen. Daarbij laat u hun (het liefst schriftelijk) weten op welke individuele hoogte zij hun tafel het beste kunnen instellen (in cijfers, bijvoorbeeld 70 cm).
Tips
- |
U moet de flexwerkplekken in goede staat houden. Dit kan door ze goed te onderhouden en juist te gebruiken. |
- |
Het naleven van de gebruiksafspraken (reserveren, clean desk) is belangrijk om het flexwerken te laten slagen. |
- |
Medewerkers moeten de bij hen passende tafelhoogte onthouden of noteren. |
- |
Medewerkers moeten aan het begin van hun werkzaamheden voldoende tijd nemen om de meubels en apparaten op de werkplek goed in te stellen. |
|
|