U bent hier: Home - Arbocatalogus timmerindustrie - Hul... - E - Ergonomische flexwerkplek

Print deze pagina


Ergonomische flexwerkplek


Beschrijving: op sommige kantoren hebben medewerkers geen vaste werkplek, maar een flexwerkplek, die ergonomisch verantwoord moet zijn. Dat betekent dat medewerkers hun werkplek telkens opnieuw moeten kunnen instellen. Het is wenselijk dat u daarmee rekening houdt bij de inrichting van flexwerkplekken en de omgeving daarvan. Over het gebruik van flexwerkplekken moet u de medewerkers voldoende voorlichten.

Aard: technisch en gedrag.


Beoogde effecten

Arbo-effect: een werksituatie waarin medewerkers in een gezonde werkhouding hun beeldschermwerk kunnen doen.

Efficiency-effect: flexwerkplekken zijn door hun hogere bezettingsgraad in het gebruik goedkoper dan gewone werkplekken.

Andere voordelen: als werknemers goed gebruikmaken van flexwerkplekken, nemen verzuim en uitval door RSI en klachten aan rug, nek en schouders af.

Mogelijke nadelen: een elektrisch verstelbare werktafel kost minstens € 800. Een gemakkelijke in hoogte verstelbare monitorstandaard kost minstens € 100.


Kenmerken

Oplossing voor: alle soorten bedrijven.

Specificaties:
De flexwerkplek moet ergonomisch zijn ingericht. Hij kan bestaan uit de volgende componenten:
- een ergonomische stoel (zie oplossing 8);
- een ergonomische werktafel die elektrisch in hoogte verstelbaar is van 62 tot 82 cm; de ingestelde hoogte is zichtbaar in een venster (voor andere eisen zie oplossing 8 );
- een goed functionerende beeldscherm; de medewerker kan het gemakkelijk in hoogte verstellen en naar zich toe halen of verderaf plaatsen; het is ook eenvoudig op een laptopcomputer aan te sluiten;
- een goed functionerend (mini)toetsenbord en een standaardmuis die beide eenvoudig op een laptopcomputer zijn aan te sluiten;
- (als de medewerker dat wenst) een voetensteunvlak van ten minste 30 x 40 cm groot; hoogte en hellingshoek moeten instelbaar zijn;
- (als de medewerker met documenten werkt) een A3-documenthouder, waarvan de hellingshoek eenvoudig verstelbaar is.

Voor de ruimte waar de flexwerker werkt, gelden de volgende wensen:
- Elke flexwerker heeft nabij de werkplek een opbergmogelijkheid voor documenten en persoonlijke spullen; een andere mogelijkheid is dat elke flexwerker de beschikking heeft over een verrijdbare of draagbare opbergmogelijkheid (trolley of flexkoffer);
- Bij elke flexwerkplek is een opbergmogelijkheid voor trollies of flexkoffers (als die worden gebruikt).
- Voor alle flexplekken geldt een ’clean desk policy’: medewerkers mogen op een flexwerkplek niets achterlaten.
- Medewerkers kunnen telefonisch een flexwerkplek reserveren.

Wet- en regelgeving: Arbobesluit artikel 5.4 en 5.12 en Arboregeling artikel 5.1.


Implementatie

Invoeringstermijn: binnen enkele maanden.

Benodigde inspanning: u moet de medewerkers voldoende voorlichten over de wijze waarop zij de flexwerkplek kunnen instellen. Daarbij laat u hun (het liefst schriftelijk) weten op welke individuele hoogte zij hun tafel het beste kunnen instellen (in cijfers, bijvoorbeeld 70 cm).

Tips
- U moet de flexwerkplekken in goede staat houden. Dit kan door ze goed te onderhouden en juist te gebruiken.
- Het naleven van de gebruiksafspraken (reserveren, clean desk) is belangrijk om het flexwerken te laten slagen.
- Medewerkers moeten de bij hen passende tafelhoogte onthouden of noteren.
- Medewerkers moeten aan het begin van hun werkzaamheden voldoende tijd nemen om de meubels en apparaten op de werkplek goed in te stellen.

 
 
 

< terug naar vorige pagina